Liannedejonge.reismee.nl

Cambodja, Vietnam

Hoi hoi,

Hier weer eens een bericht van mij. Na mijn laatste verhaal heb ik weer heel wat gezien en beleefd! Ik zal beginnen bij het begin.
Zoals ik mijn vorig verhaal eindigde ging ik naar de tempels van Angkor. Dit waren de mooiste tempels die ik gezien heb, echt indrukwekkend! Je moest even langs de vele toeristen kijken om het te waarderen. We hebben de zonsopgang gezien bij Angkor Wat en hebben de rest van de ochtend alle andere tempels (Bayon, Angkorthom, Ta-Keo, Ta Prohm en Banteay Kdie) bekeken met onze privé tucktuck. Toen we 's avonds terug kwamen hebben we de Tomb Raider bekeken om te bekijken of de tempels wel echt hetzelfde waren, ik kan het nu bevestigen ;)! De volgende dag zijn we naar het nationaal museum geweest om iets te weten te komen over de geschiedenis van Cambodja (van voor de Khmer Rouge regime) en het ontstaan van de tempels. Jaja we waren zo erg onder de indruk, alleen de andere volgorde was beter geweest.
Vervolgens ben ik doorgereisd naar Sihanoukville om voor het eerst deze reis een beetje tijd door te brengen aan het strand. Sihanoukville is echt een leuk dorpje/stadje. Hier heb ik ook voornamelijk rustig aan gedaan. Ik heb besloten om in het zuiden van Cambodja mijn duikbrevet te halen. Er was een goed aangeschreven duikschool die de cursus aanbood vanaf het eiland Koh Rong Samloem. Het eiland was echt een paradijs! We hadden geen WiFi of elektriciteit. Dat was best heel lekker voor 4 dagen. Na een theorie examen en 4 duiken mag ik mezelf nu ook een open water diver noemen :)!
Na het eiland ben ik nog even in Sihanoukville gebleven om vervolgens door te reizen naar Phnom Phen. In Phnom Phen heb ik S21 en de Killing Fields bezocht. Dit is echt iets om gezien te hebben als je in Cambodja bent. Leuk is het natuurlijk niet, maar wel heel indrukwekkend. Na dit bezoek wilde onze tuktukchauffeur ons graag een kaartje verkopen voor de schietbaan, daar hebben we hem maar vriendelijk voor bedankt.
Cambodja was een van de landen waar ik de laagste verwachtingen van had, maar misschien mede hierdoor, was ik erg verrast over dit land. Er is veel te doen en de mensen zijn ontzettend vriendelijk!
Na Phnom Phen ben ik doorgereisd naar Ho Chi Minh City in Vietnam. Het heeft ongeveer 10 min geduurd voordat ik de eerste straat over durfde te steken! Wat een gekte hier. Overal scooters en als de straten te vol zijn, rijden ze gewoon massaal over het voetpad. Gas geven gaat gepaard met toeteren, waarbij je je afvraagt waarom ze dat doen, aangezien iedereen toetert heb je geen idee voor wie het eigenlijk bedoeld is. En dan nog hele interieurs die worden vervoerd op een scooter! Ik heb soms wel het idee dat Nederland een beetje overdreven is met de verkeersveiligheid.
In de buurt van HCMC heb ik de Cu Chi tunnels bezocht. Hier werd even weer bevestigd hoe lang ik ben! Na 100 meter door de tunnels te zijn gekropen was ik blij dat ik even weer kon strekken! Wel bizar hoe de mensen hier tijdens de oorlog verbleven, het zijn gewoon soort van dorpen onder de grond. Op dit terrein hebben we wel gebruik gemaakt van de schietbaan (hoort een beetje bij de tour).
Ho Chi Minh is een stad waar je je prima een week kan vermaken, door gewoon rond te lopen in de stad. Ik liep samen met 2 anderen in een park toen we een groepje Vietnamezen een soort gymnastiek zagen doen. Leuk gezicht natuurlijk, totdat ze vroegen of wij mee wilden doen. Na zoveel luie dagen is een beetje lichaamsbeweging niet verkeerd dus accepteerden we het aanbod. Dit was echt hilarisch, we verstonden er niks van huppelden als een stel idioten mee. Toen wij aangaven verder te gaan werd de gymnastiek massaal stil gelegd voor een fotoshoot.
Vanuit HCMC heb ik een uitstap gemaakt naar de Mekong Delta. Dit was een leuke dag, we gingen in kleine bootjes door de smalle rivieren varen met mooie uitzichten.
Ook al kon ik nog wel veel langer in HCMC blijven, het was toch tijd om verder te gaan. Mui Ne was de volgende bestemming. Hier hebben we de rode en witte zandduinen bekeken en iets wat ze fairy stream noemen. Voor de rest is dit plaatsje vooral bekend voor kitesurfers. Na een paar nachten ben ik doorgetrokken naar Dalat. Dit is een grotere plaats en we zaten in het leukste hostel: Dalat Family Hostel. Iedereen die daar logeerde werd als familie beschouwd en daar hoort uitgebreid knuffelen en flink vetmesten bij natuurlijk. Dat laatste vond ik natuurlijk geen probleem!
In Dalat ben ik onder andere gaan canyoningen. Het begon met afzeilen van een normale berg, veel hiken, van watervallen afglijden en afzeilen van hoge watervallen waarbij je je op het eind op je rug in het water moest laten vallen. Tijdens de tour konden we ook cliffjumpen. De eerste sprong was 7 meter hoog en de tweede, optionele, was 11 meter. Na de 7 meter dacht ik dat de 11 meter ook wel te doen was. Het enige was dat we over het plateau van de 7 meter moesten springen. De instructies waren duidelijk: een aanloop nemen, en als je eenmaal begon met lopen doorgaan en niet stoppen (!!), armen gekruist voor je lichaam en omhoog kijken zodat je niet de volle lading water in je gezicht kreeg. Nou.. in theorie klinkt dat toch wat makkelijker. Na mijn volledige aanloop was ik zo benieuwd of ik het wel voorbij de 7 meter plateau had gesprongen dat ik als een of andere aap wild zwaaiend met mijn armen en naar beneden kijkend de volle lading water in mijn gezicht kreeg! Maar het was wel kicken! Wat een adrenaline!
Na Dalat ben ik verder naar het noorden gegaan: Nha Trangh. Mijn dag in Nha Trangh heb ik doorgebracht aan een bewolkt strand. Wat gezien mijn bleke huid niet heel erg was ;)!
Vandaag ben ik aangekomen in Hoi An. Het ziet er uit als een gezellig en knus stadje en bijna iedereen die hier komt laat maatpakken maken. Dus wie weet...
Ik laat het hier even weer bij, tot snel:)!
Xx
Trouwens het eten in Vietnam... Onbeschrijfelijk!!!

Reacties

Reacties

Karin

Leuk verhaal Lianne, wat een indrukken!
Ik denk dat je eerst op vakantie moet als je weer terug in Nederland bent om al die indrukken te verwerken :)
Veel plezier nog, geniet er van.

Rick en Jacqueline

Whooo gaaf zus

Wat weer een leuk verhaal! We hebben er erg van genoten en zien uit naar het volgende verhaall!!

Geniet er lekker van!

En eetsmakelijk;)

Xx Rick en Jacqueline

Marja

Weer mooi om te lezen..

Groetjes Marja

Paulien

Jemig Lianne wat een avonturen allemaal! En jij durft ook alles zeg, 11 meter.....dapper hoor. Leuk om te lezen!

Albert Snijders

Je maakt wel wat mee daar. Nog veel plezier.

Manon

Wat heb je veel leuke dingen allemaal gezien. En het is niet erg hoor ik heb al een hele mooie foto gezien met jouw op een panda hahahah. Verder wens ik je nog heel veel mooie reizen liefs pandanichtje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!