Liannedejonge.reismee.nl

Laos

Het is weer eens tijd om een update te geven over mijn reis. Ik ben inmiddels al twee landen verder!

Een paar dagen na mijn laatste blog heb ik Pai verlaten voor mijn volgende bestemming. Ik had al een paar dagen van tevoren een plaats gereserveerd in de minivan vroeg in de ochtend, aangezien ik een lange reis tegemoet had. Toen ik samen met een paar andere 's ochtends aankwam op het busstation mochten we niet instappen omdat de vrouw ons een kaartje had verkocht voor de dag ervoor, wat betekende dat we een beetje te laat waren. Uiteindelijk wilde ze ons opnieuw laten betalen voor een nieuw ticket. Dit hebben we uiteraard niet gedaan en na veel onderhandelen kregen we een nieuw ticket. Een leermoment: altijd even kijken op je kaartje of alles wel klopt.

Vanuit Pai heb ik de minivan terug naar Chiang Mai genomen en daarna gelijk door naar Chiang Rai waar ik de witte tempels wilde zien. Dit is zeker een van de indrukwekkendste tempels die ik gezien heb tijdens mijn reis.
In Chiang Rai was het ontzettend koud! Ik heb zelf een muts op gehad!
Vanuit Chiang Rai hebben we de local bus naar het grens plaatsje Chiang Khong genomen om naar Laos te gaan. Mijn eerste indruk van Laos was dat de mensen hier een stuk minder vriendelijk zijn. Een voordeel hieraan is dat niet iedereen je lastig valt en probeert van alles te verkopen. Vanuit het Houayxay heb ik een tweedaagse boottocht gedaan naar Luang Prabang, met een tussenstop in Pakbeng. De uitzichten waren super mooi! Laos heeft echt hele mooie natuur met veel bergen.
Uiteindelijk aangekomen in Luang Prabang: een gezellig sfeervol stadje met veel lekker eten! Overal in het stadje zag je nog de Franse invloeden (bouwstijl, eten, benamingen op overheidsgebouwen in het Frans). Op een van de dagen in Luang Prabang hebben wij de watervallen bezocht. Ze staan bekend als toeristisch en heb zelden zoveel Aziaten op een kluitje zien staan om foto's te maken, ondanks dat was het zeker de moeite waard, want de watervallen waren prachtig en het water was super helder.
Mijn volgende bestemming was Phonsavan. De weg ernaartoe was verschrikkelijk, allemaal gaten en hobbels in de weg en verschrikkelijk veel bochten. Op een gegeven moment voelde ik wat onder de auto langs schuren. Toen ik achterom keek zag ik wat op de straat liggen wat op een rots leek. Een tijdje later stopten we en was iedereen aan het praten (een bus vol locals) dus dacht misschien was het toch een van onze backpacks. We reden terug en konden niks vinden. Toen we weer stopten hebben we even het dak gecheckt of onze backpacks daar nog lagen. Deze lagen er gelukkig wel. Toen we onder de auto keken zagen we allemaal draden, dus blijkbaar mist de auto een onderdeel. Maar dat vormt geen hindernis voor de Aziaten om de weg te vervolgen!
Phonsavan is een stadje ten oosten van Luang Prabang en de hoofdstad van de provincie Xieng Khuang, dit is de provincie die als ergste getroffen is tijdens de secret war.
De bedoeling was om in Phonsavan een trekking Tour te doen van twee dagen en 1 nacht in een village en daar te overnachten bij een Laos gezin. Helaas waren wij de enige belangstellenden waardoor het super duur was (90 dollar ipv 40). We hebben daarom besloten om alleen de plain of jars te bekijken en een beetje cultuur te snuiven.
We zijn begonnen in de uxo survivor informationcentre. Hier hebben we gelezen over de grote invloed van de secret war en de bombardementen. De bommen zijn gelegd door Amerikanen tijdens de secret war (1964-1973). De secret war was vooral in het oosten een noordoosten van Laos. Amerikanen bombardeerden Laos omdat ze niet met een vliegtuig vol explosieven wilden landen in Vietnam. Tijdens de oorlog ontplofte er elke 8 minuten een bom. Er vallen jaarlijks nog steeds slachtoffers door onontplofte bommen die nog door het land liggen! Kinderen zien de bommen aan voor fruit of spelen ermee. Het was heel interssant om iets te weten te komen over deze 'onbekende' geschiedenis.
In de middag hebben we een scooter gehuurd om de plain of jars te bekijken. De schakelscooter hier was een hele ervaring want elke keer als ik wilde schakelen moest ik staan. De jars waren leuk om te zien en alleen interessant omdat niemand weet hoe ze daar gekomen zijn of waarvoor ze werden gebruikt.
Na phonsavan ben ik verder naar het zuiden gegaan: Vang Vieng! In dit stadje zie je alleen maar backpackers en het staat bekent om het tuben (met een rubberen band door de rivier met allemaal kroegjes aan de oever waar feestjes zijn). Het was leuk om te doen, behalve dat we de uitstap plaats hebben gemist en daardoor 2 km verder moesten dobberen terwijl de zon onderging. Gelukkig zaten we in een van de weinig hostels met warm water, dus een warme douche deed veel goeds!
Ook in Vang Vieng hebben we een scooter gehuurd en zijn we over de meest bizarre weggetjes gereden. Achteraf hadden we beter een crossmotor kunnen huren. Maar we hebben wel veel mooie dingen gezien. In deze buurt heb je veel grotten en wij zijn ver uit het stadje gereden om de minst toeristische te bezoeken. Dit was een goede beslissing want hierdoor waren we helemaal alleen in grot.
In Vang Vieng werd in elk restaurant en elke kroeg afleveringen van Friends gedraaid, dus na een maand weer wat Tv uurtjes ingehaald!
Na Vang Vieng ben ik doorgereisd naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Hier heb ik mijn eerste ervaring gehad met beestjes in mijn bed. Na de eerste nacht dus maar gelijk op zoek gegaan naar een ander hostel!
In Vientiane zijn de Franse invloeden wel extreem! Zo staat er een Arc de Triomphe in de stad en is de weg er naartoe gelijk aan de Champs Elysees. Verder hebben we nog een buddhapark bezocht en wat tempels in de stad! Vooral het buddhapark was erg mooi!
Na twee dagen had ik alles wel zo'n beetje gezien in Vientiane en ben ik in met de nachtbus naar het zuiden van Laos vertrokken, de 4000 eilanden in de Mekong rivier. Er zijn maar een paar eilanden bewoond en ik verbleef op Don Det. Er hing een zeer relaxte sfeer hier en de activiteiten bestonden voornamelijk uit in een hangmat liggen! Heerlijk om hier even een paar dagen tot rust te komen.
Gisteren ben ik aangekomen in Siem Reap in Cambodja. Komende dagen ga ik de tempels van Angkor Wat bekijken.
Tot snel :)!

Reacties

Reacties

Riëtte

Lieverd, super leuk om weer een stukje over je reis te lezen. Ben blij dat alles goed gaat en je zo geniet!
Knuffel, Riëtje

Marja

Weer een super verhaal Lianne, prachtige foto,s

Paulien

Wat een leuk verhaal en prachtige foto's. Fijn dat we zo een beetje met je kunnen meegenieten! You go girl!

De overbuurtjes Wesseling

Hi Lianne,

Wat weer een prachtig verslag en wat heerlijk om te lezen dat je geniet !
Pas goed op jezelf en we kijken uit naar het volgende verslag..
Liefs van ons allemaal ????

Ben

Hallo Lianne
Wat een leuke verhalen. Het maakt me een beetje jaloers. Het valt wel op dat het woordje "eten""met grote regelmaat genoemd wordt. Geniet er van BVK.

tante Henny

Dag Lianne,
wat mooi dat we zo mee kunnen genieten van jou belevenissen.Zo te zien geniet je met volle teugen.Ik wens je nog een hele mooie tijd lianne!!
Een hartelijke groet,Tante Henny

Albert Snijders

Leuke verhalen en foto's.

Groetjes van Albert Snijders, de fietsende collega uit Klazienaveen met de witte pet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!