Liannedejonge.reismee.nl

Vietnam, Indonesië, Singapore, Taiwan

Ik zag dat het al een tijdje geleden is dat ik mijn laatste verhaal heb geschreven, dus tijd voor een update!

In mijn laatste blog kwam ik net aan in Hoi An, Vietnam. Hoi An is een heel schattig stadje, met veel lokaal eten! Dankzij de tips van Kim veel lekker eten uitgeprobeerd! Voor mijn eigen bestwil ben ik maar niet te lang in Hoi An gebleven, al die kleermakers die kleding op maat maken voor prikkie is moeilijk te weerstaan voor mij! Dus na de nodige bestellingen heb ik mijn reis voorgezet verder naar het noorden: Phong Nha! Hier heb ik een scooter gehuurd en rond gereden door een nationaal park. Daarnaast staat dit park bekend om de grotten! Ik heb er twee bezocht: paradise cave en the dark cave. De paradise cave was echt super groot! De dark cave heeft een heel groot modderbad en een zipline naar de grot toe! Dit was een leuke ervaring.

Vanuit Phong Nha heb ik de nachtbus genomen naar het eiland Cat Ba. Onderweg hadden we een tussenstop in Ninh Binh. Hier moesten we overstappen van de bus naar een auto die ons naar de haven zou brengen. Maar voordat het zover was, moesten we natuurlijk nog wel ff een paar uurtje wachten! En werd ons verzocht, terwijl we toch aan het wachten waren, om even de garage in de gaten te houden zodat de scooters niet werden gestolen. Geen probleem hoor! Met z'n drieën, 2 stoelen en 1 bedje hebben we daar de wacht gehouden. In Cat Ba, en de rest van het noorden van Vietnam, was het slecht weer, erg veel regen en mist. Desondanks heb ik toch besloten om een boottocht te doen naar Halong Bay. In de ochtend hadden we redelijk mooi weer, maar smiddags was het zicht niet meer dan 5 meter. Erg jammer, maarja niks aan te doen. Ik heb daarom maar besloten niet langer op het eiland te blijven en door te trekken naar Hanoi. Erg leuke stad dit en super veel te doen. Vanuit Hanoi heb ik een tweedaagse hike met homestay gedaan in Sapa. Als Voorbereiding op het koude weer heb ik maar een jas gekocht. Toen we eenmaal aankwamen in Sapa was het weer echt super, ik heb daar enorm veel geluk mee gehad! De hele dag gehiked in de zon. Na Sapa heb ik me nog een aantal dagen in Hanoi vermaakt om vervolgens naar Indonesië te vliegen.

Mijn eerste stop in Indonesië was Jakarta. Aangezien ik weinig goede verhalen over Jakarta heb gehoord was plan om daar maar 1 hooguit 2 nachten te blijven. Plan mislukt! Aangezien ze mijn bagage zijn kwijtgeraakt op het vliegveld moest ik een aantal dagen blijven. In die dagen maar wat toeristische attracties bekeken en gelijk in aanmerkingen gekomen met de gastvrijheid van Indonesië! Iedereen wil je helpen en als je de weg vraagt brengen ze er gewoon naartoe met de auto in plaats van te vertellen welke trein je moet nemen. Op de toeristische plekken ben je zelf de grootste toeristisch attractie! Soms was ik wel 20 min bezig met mensen die met je op de foto willen.
Zodra ik mijn tas terug had ben ik verder gereisd naar Yogyakarta. Hier heb ik veel leuke mensen leren kennen in een heel gezellig hostel! Mede hierdoor ben ik een tijd gebleven in deze stad en er was natuurlijk ook genoeg te doen, zoals de Borobudur en Prambanan. Uiteindelijk toch maar verder gereisd naar het oosten om de zonsopgang te bekijken bij de Bromovulkaan. Heel spectaculair was dit!
Na een dag hiken bij de vulkaan hebben we de bus en volgens de boot genomen richting Bali. Mijn eerste stop in Bali was Sanur, waar ik Robert en Nathalie zou ontmoeten! Het was echt heel fijn om hun weer te zien na een lange periode! Samen met hun heb ik verschillende plaatsen bezocht in het zuiden van Bali en zijn we naar Gili Trawangan geweest om onder andere te duiken. Ik heb echt leuke en gezellige dagen gehad met jullie!
Na Sanur ben ik doorgegaan naar het noorden van Bali: Amed. Een local heeft mij gebracht wat super aardig was. In Cambodja, tijdens mijn duikcursus, heb ik een Belg leren kennen (Liane) die in Bali woont en op een duikschool werkt. Zij heeft mij uitgenodigd dat als ik naar Bali zou komen ik langs kon komen bij haar. Van deze gelegenheid heb ik natuurlijk gebruik gemaakt. Mijn eerste indruk van Amed was gelijk heel goed, lekker rustig en niet te toeristisch, een echt duikers dorpje. Het was erg leuk om Liane weer te zien en kennis te maken met haar collega's. Nu ik daar toch was heb ik natuurlijk ook gedoken en na 4 duiken heb ik besloten om mijn advanced cursus bij de duikschool te doen. Dus het tweede certificaat is ook in de pocket! Voor de rest heb ik nog een scooter gehuurd en de omgeving bekeken. Op Liane's vrije dag zijn we samen naar Kingspalace, waterpalace en een prachtig wit strand geweest. Dit was een leuke dag uit met een minder leuk einde, want toen we op het einde van de dag de tassen aan het inpakken waren om terug naar Liane's huis te gaan kwam ik erachter dat mijn camera weg was. Uitgerekend van de foto's op deze camera had ik geen Back-up. Dit was flink balen! Ondanks dat heb ik het super naar mijn zin gehad en kan ik Amed aan iedereen aanraden (vooral de duikliefhebbers).
Na een dikke week Amed was het tijd om verder te gaan. De volgende bestemming is Lombok en aangezien ik zo lang op Bali ben gebleven, had ik nog maar 1 hele dag in Lombok voordat ik mijn vlucht naar Singapore had. Deze dag heb ik dan ook besteedt aan surf lessen. Een hele uitdaging, maar wel ontzettend gaaf om te doen.
Met veel spierpijn en geschaafde knieën van het surfboard vertrok ik de dag erop naar Singapore. Ik had een tussenstop in Jakarta, waar ik weer bijna mijn vlucht miste. Ik was al optijd bij de gate, maar deze was nog niet open voor mijn vlucht, de vrouw zei 4 uur dus ik ging er vanuit dat hijom 4 uurgeopend zou zijn. Toen ik om 10 over 4 op mijn dooie gemakje aan kwam lopen, bleek al snel dat het tot 4 uur was en werden de vliegtuig deuren alweer letterlijk achter mijn kont gesloten (mijn volgende vlucht is op vrijdag de 13e, dus dat belooft nog wat).
Eenmaal aangekomen in Singapore, voelde dit echt als een westerse stad, mét westerse prijzen. Het is een super moderne stad. Na een dag was ik al gelijk erg verkouden, aangezien het verschil tussen de temperaturen binnen en buiten soms wel 15 graden Celsius verschillen. Na twee dagen kwam ook Liane naar Singapore en hebben we samen een paar dagen de stad verkent en de toerist uitgehangen.
Na vier dagen Singapore had ik het meeste wel gezien en ben ik doorgetrokken naar Taiwan. Ik kwam savonds aan in mijn hostel midden in de nightmarket. De nightmarkets in Taipei zijn echt een walhalla aan lekker eten en drinken. Ik kon natuurlijk de verleiding niet weerstaan! De volgende dag stond de Taipei Zoo op het programma. Deze viel waarschijnlijk in het niet bij Wildlands, maar hier hadden ze panda's en die wilde ik graag in het echt zien. Het bleek dat het panda verblijf 1 dag in maand gesloten is: de eerste maandag van de maand en uitgerekend die dag liep ik daar rond. Dus sorry Manon had graag een mooie foto voor je willen maken, misschien als ik op het einde van de week nog tijd heb, ga ik het nog eens proberen! De dag erna heb ik een prachtige hike gedaan in het nationaal park Yehliu. De uitzichten waren erg spectaculair.
Samen met een Amerikaans meisje heb ik besloten een tweedaagse hike te doen, de eerste dag bij de watervallen Juifen en de dag erna bij Taroko national park. Onderweg naar de metro was ik te druk aan het eten en lette ik niet echt op de straat waardoor ik mijn enkel zwikte. Eerst dacht ik dat deze gebroken was omdat ik hem niet meer echt kon bewegen, maar uiteindelijk geconcludeerd dat ie verstuikt was. Ik wilde hoe dan ook de hikes doen, dus heb het rustig en hinkend gedaan met een mooie dikke enkel. Niet de slimste beslissing maar het was het dubbel en dwars waard. Echt een prachtige natuur in Taiwan. De hike bij Yushan national park laat ik vanwege mijn enkel maar voor wat het is (deze is nog steeds een beetje gezwollen), maar het geeft me een goede reden om ooit terug te komen naar Taiwan!
Na Taroko zijn we terug gegaan naar Taipei om het weekend in deze stad mee te maken! Dit was ook zeker een aangename verrassing! De nightmarket zijn dan nog groter en er zijn veel leuke clubs! Na het weekend heb ik de trein naar het zuiden genomen om met de boot naar Green Island te gaan. Hier hangt een heel andere sfeer dan in de rest van Taiwan, een echte eiland sfeer. Ik heb hier gedoken veel sightseeing gedaan op de scooter. Hier kwam ik erachter dat dit zo'n beetje het eerste Aziatisch land is waar ik ben geweest waar verkeersregels zijn en waar mensen sloom rijden op scooters. Tevens had ik een milieuvriendelijke elektrische scooter (Taiwan blijft mij verrassen). Op het eiland hebben ze zeewater hotsprings, waar er maar drie van zijn op de wereld, ook deze heb ik even geprobeerd. Erg relaxed was dat na een ochtend duiken.
Momenteel ben ik weer onderweg naar Taipei, vanuit daar zal ik nog wat dagtripjes doen. Vrijdag vlieg ik naar Manilla in de Filipijnen waar ik Miranda weer zal ontmoeten :)! Samen met Miranda en Rolinda vlieg ik de 14e naar naar Palawan om daar twee weken samen door te brengen!
Ik laat het hier weer bij en zal proberen de volgende keer iets sneller een verhaal te posten!
Liefs Lianne

Reacties

Reacties

Paulien

Geweldig wat een ervaringen! Leuk om te lezen. Geniet er van!

Jan Moesker

Schitterend om te lezen Lianne !! Ongelofelijk mooie verhalen !! Blijf genieten en tot een volgende keer !! Groetjes Jan.

Marietha

Wat weer een mooi verhaal Lianne en wat een prachtige reis!

Jacqueline

Whauw whauw whauw!!
Super gaaf!!
Kijk nu al uit naar je nieuwe avonturen!

Liefs,

Jacqueline

marianne

Weer een hoofdstuk van wat later best een boek kan
worden Lianne. Wat heb je al ongelooflijk veel meegemaakt meissie! Geniet nog maar lekker een poosje verder! Wij genieten met je mee!

René en angela

Lianne, wat prachtige verhalen en een geweldige ervaring die je nooit zult vergeten !!! Nog veel plezier in het verre oosten.

Ronald

Klinkt super mooi
Nog heeeel veel plezier en tot snel

Liefs Ronald

Marja

Wat weer een verhaal Lianne., geweldig, heel Mooi om te lezen. Liefs, Marja.

Albert Snijders

Je hebt weer een leuk verhaal geschreven. Ga verder met je avonturen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!